اعتقادنامه

۱- خدای واحد
ما ایمان داریم به خدای یکتا و واحد که قادر مطلق، خالق و پادشاه جهان است. او بصورت جاودانه در سه شخص : پدر، پسر و روح‌القدس حضور داشته است. هر سة اينها يكي هستند و همگي خداي واحد را تشكيل مي‌دهند. به اين آيه‌ها رجوع شود؛ پيدايش1 :1 ،26 ،27 و 3 :22 و مزامير 90 :2 و متي 28 :19 و اول پطرس 1 :2 و دوم قرنتيان 13 :14

۲- عيسي مسيح
ما ایمان داریم عيسي مسيح پسر خدا است. او با خدا يكي است. او در جسم مولود شد اما موجود نشد چون از ازل بود با خدا بود و خدا بود. عيسي مسيح در بُعد انساني خود، عاري از گناه زيست. او با مرگ خود بر صليب، خويشتن را بعنوان يگانه قرباني كامل و بي نقص پيشكش ساخت، اما در روز سوم از مردگان برخاست تا اقتدار و فرمانروائي خود را بر گناه و مرگ نشان داده باشد. او به جلال آسمان بالا رفت تا روزي ديگر باز گردد و بعنوان شاهِ شاهان و رب الارباب بر جهان حكومت كند. به اين آيه‌ها رجوع شود؛ متي ۱: ۲۲-۲۳ و اشعياء ۹:۶ و يوحنا ۱: ۴-۵ ،۱۴ و۱۴: ۱۰-۳۰ و عبرانيان ۴: ۱۴-۱۵ و اول قرنتيان ۱۵: ۳-۴ و روميان ۱۳: ۴ و اعمال رسولان ۱: ۹-۱۱و اول تيموتائوس۶: ۱۴-۱۵ و تيطس ۲: ۱۳

۳- روح‌القدس
ما ایمان داریم روح‌القدس، با خدا و با پسر خدا يكي است. او از ازل بود و در جهان حضور دارد تا مردم را از نيازشان به عيسي مسيح آگاه سازد. در همان لحظه كه شخصي به عيسي مسيح ايمان مي‌آورد، روح‌القدس درون او ساکن مي‌شود یعنی در همان لحظه که ایمان می آورد تعمید روح القدس را که یحیی تعمید دهنده به آن اشاره میکند را در یافت میکند و دریافت روح القدس مشروط به تجربه دوباره ایی نیست. روح القدس در ایمانداران ساکن میشود تا ایشان را با قدرت ’الهي برای زيستن‘ و قدرت ’درك حقايق روحاني‘ مسلح سازد تا براي ايماندار چون راهنمائي باشد بجهت انجام كارهاي درست. روح‌القدس به مسيحيان عطايائي روحاني مي‌دهد تا آنها را براي خدمت تجهیز کند. اما هيچكدام از اين هدايا را نبايد بعنوان يك ’ضرورت ايماني براي همة ايمانداران‘ به آنها آموزش داد. دوم قرنتيان 3 :17 و يوحنا16 :7 -13 و 4 :16 ،17 و اعمال رسولان 1 :8 و اول قرنتيان 2 :12 و 3 :16 و افسسيان 1 :13 و 5 :18 و غلاطيان 5 :25

۴- كتاب مقدس
ما ایمان داریم كتاب مقدس مكاشفة خداوند است براي تمامی انسانها. اين كتاب از طريق وحي به دست بشر رسيده و عاری از هر عيب و نقص است. كتاب مقدس با هدايت روحاني روح‌القدس به نگارش درآمده است و روح القدس از انبیاء و استعدادهای خدادادی آنها همچون ابزاری برای تحقق این امر استفاده کرده است. کتاب مقدس تنها مرجع معتبری است که بر ایمان و عمل ما حاکمیت مقتدرانه دارد.کتاب مقدس قدرتمند است براي ايمان به مسيح و درک نقشه الهی او و همچنین راهنمایی است گرانقدر براي زندگي مسيحائي. به اين آيه‌ها رجوع شود؛ دوم تيموتائوس 1 :13 و3 :16 و دوم پطرس 1 :20 ،21 و مزامير 119 : 105 و امثال 30 :5

۵- انسان
خدا آدم را بصورت خود آفريد و آدم پیش روی خداوند می خرامید. اما زمانیکه آدم اولین نا اطاعتی، یعنی خوردن از میوه درخت معرفت نیک و بد را مرتکب شد، قابلیت حضور در قدوسیت خدا را از دست داد و از آن پس همه انسانها از نسل آدم، دور از خدا، عاری از قدوسیت و به شباهت آدم گناهکار به دنیا آمده اند. کلام خدا این دوری را مرگ روحانی یا گناه می نامد. همة ما گناهکار،آلوده، فاسد و نافرمان از خدا به دنیا آمده ایم. عادلی نیست یکی هم نی. پيدايش 1 :27 و مزامير 8 :3-6 و اشعياء 53 :6 و 59 :1 ،2 و روميان 3 :23

۶- نجات
نجات هدية رايگان خدا است كه مي‌بايستي توسط هر كدام از ما، شخصاً، دريافت گردد. ما نمي‌توانيم با تقويت نفس و يا با كارهاي خوب خود، جبران خدشه‌اي را بكنيم كه گناه بر طبيعت ما وارد كرده است. تنها با اعتماد و باور به عيسي مسيح بعنوان ’هدية خدا براي آمرزش گناهان‘ است كه مي‌توان از مكافات گناهان رهائي يافت. تنها زماني نجات يافته‌ايم كه از ’زندگي خود محور‘ روي گردانده و با ايماني قلبي به عيسي مسيح روي آوريم. در همان لحظه كه شخصي عيسي مسيح را خالصانه و با ايمان به زندگي خود وارد مي‌كند، زندگي جاودانه او در عیسی مسیح آغاز مي‌گردد. این فیض عظیم خداست و نه به سبب اعمال نیکو. روميان 5 :1 و 6 :23 و افسسيان 2 :8، 9 و يوحنا 1 :12 و 14 :6 و تيطس 3 :5 و غلاطيان 3 :26 و روميان 5 :1

۷- جاودانه بودن نجات
با ايمان به عيسي مسيح، خدا به ما زندگي جاودانه هديه مي‌كند. براي يك ايماندار حقيقت يك نجات جاودانه تضمين شده است. اگر كسي حقيقتاً نجات می یابد، به خاطر کارهای نیک او نیست، بلکه نجات یعنی عهد خدا با او، و این به سبب فیض عظیم خداست که بواسطه خون گرانبهای عیسی مسیح با شخص ایماندار خدا عهد بسته، پس اگر خدا عهدی ببندد همیشه عهد خود را نگه میدارد. در نتیجه اگر شخصی نجات یافته نمي‌تواند نجات خود را از دست بدهد. تداوم ابدي و جاودانة نجات تنها با فيض و قدرت خداوند ميسر است نه با كوشش شخص ايماندار. تنها فيض و قدرت الهي است كه به ما اين تضمين و آرامش خاطر را مي‌دهد. اگر شخص حقیقتا ایمان آورده باشد باید بداند که تمام ايمانداران حقيقي تا به انتهاي راه بر ايمان خود استوارند. يوحنا 10 :28 ،29و دوم تيموتائوس 1 :12 عبرانيان 7 :25 و 10 :10 ،14 و اول پطرس 1 :3 -5

۸- جاودانگي
انسان براي ’حیات جاودانه‘ خلق گرديد. ما يا با ’جدائي ابدي‘ از خدا زندگي خواهيم كرد كه اين در اثر گناه است. و يا با ’پيوستگي ابدي‘ با خدا زندگي خواهيم كرد كه اين از طريق آمرزش و نجات ميسر است. ’جدائي ابدي‘ از خدا جهنم است و ’پيوستگي ابدي‘ با خدا بهشت است و زندگي جاويد. بهشت و جهنم مكانهائي حقيقي در ’حيات جاودانه‘ هستند. يوحنا ۳: ۱۶ و ۱۴: ۱۷ و روميان ۶: ۲۳ و۸: ۱۷-۱۸ و مكاشفه ۲۰:۱۵ و اول قرنتيان ۲: ۷-۹

۹- اعتقاد نامه رسولان:
من ايمان دارم به خدای پدر قادر مطلق، خالق آسمان و زمين و به پسر يگانه او، خداوند ما عيسی مسيح که به واسطه روح­القدس در رحم قرار گرفت و از مريم باکره متولد شد و در حکومت پنطيوس پيلاطوس الم کشيد و مصلوب شده بمرد و مدفون گرديد و به عالم ارواح نزول کرد و در روز سوم از مردگان برخاست. به آسمان صعود نموده و به دست راست خدای پدر قادر مطلق نشسته است و از آنجا خواهد آمد تا زندگان و مردگان را داوری نمايد و من ايمان دارم به روح‌القدس و به کليسای مقدس جامع و به شراکت مقدسين و به آمرزش گناهان و به قيامت ابدان و به حيات جاودان. آمين

باورها و ایمان ارزشي نخواهند داشت اگر به عمل نيايند. بر پاية آموزه‌هاي كتاب مقدس، ما قوياً به انجام هفت عملي كه در پي ایمان مي‌آيد اصرار مي‌ورزيم:

۱- كتاب مقدس، تنها مرجع ما
’’تمامي كتب از الهام خدا است و بجهت تعليم و تنبيه و اصلاح و تربيت در عدالت مفيد است.‘‘ «دوم تيموتاوس ۳: ۱۶» از آنجا كه سخن خداوند تنها مرجع درست و كاملاً قابل اطمينان است، ما به کتاب مقدس، هم عهد جدید و هم عهد عتیق به عنوان تنها قدرت اجرایی در ایمان و عمل کلیسا ایمان داریم. شریعت عهد عتیق که قوانین موسایی را نیز شامل می شود، به مسیحیان امروز نیز مربوط می گردد، با این شرط که می باید مطابق تعالیم عهد جدید درک شده و بکار رود ( رومیان ١٣: ۸-١٠) بنابراين ما كتاب مقدس را بعنوان ’كتابچة راهنماي زندگي‘ خود پذيرفته‌ايم. وقتي می‌خواهيم تصميمي بگيريم، اولين سؤالي كه به ذهن ما مي‌آيد اين است كه: ’’كتاب مقدس چه مي‌گويد؟‘‘ ما هر روزه كتاب مقدس را مي‌خوانيم، آنرا مطالعه مي‌كنيم و حفظ مي‌نمائيم. كتاب مقدس پاية باور و عملكرد ماست.

۲- استقلال كليساهاي محلي
’’او بدن يعني كليسا را سر است. زيرا که او ابتداست...‘‘ «كولسيان ۱: ۱۸» عيسي مسيح، رهبر و سر كليساي ماست نه هيچ شخص، گروه يا سازمان مذهبي. گرچه ما با ساير گروه‌هاي مسيحي همکاری و همراهی داریم و این از ديد ما كاري ارزشمند است اما ما اعتقاد داريم كه هر كليساي محلي بايستي بصورت خودگردان بوده و مستقل از هر ’كنترل فرقه‌اي‘ باشد. ما ایمان داریم که هر جمع محلی کلیسایی باید توسط جمعی که مشایخ یا رهبران نامیده می شوند اداره گردد و هر کدام از این مشایخ می باید شرایط رهبری کلیسا را دارا باشند (اول تیموتاﺋوس ٣: ١-۷ و تیطس ١: ۵-۷ و اول پطرس ۵: ١-۴)

۳- كهانت هر ايماندار
’’...مر او را که ما را محبت مي‌نمايد. و ما را از گناهان ما به خون خود شست، و ما را نزد خدا و پدر خود پادشاهان و كهنه ساخت، او را جلال و توانايی باد تا ابدالاباد. آمين.‘‘ «مكاشفه ۱: ۶» ’’شما ’قبيلة برگزيده‘ و ’كهانت ملوكانه‘ و ’امت مقدس‘ و قومي كه ’ملكِ خاصِ خدا‘ باشد، هستيد تا فضايل او را كه شما را از ظلمت، به نور عجيب خود خوانده است، اعلام نمائيد.‘‘ «اول پطرس ۲: ۹».كتاب‌مقدس مي‌گويد كه هر ايماندار براي ’خدمتِ تمام وقتِ مسيحي‘ خوانده شده است، صرفنظر از اينكه براي خويش چه استعدادهائي در نظر مي‌گيرد. ما مسيحيان با توجه به اين حقيقت كه ’هر ايماندار يك خادم است‘ باید همواره آماده خدمت و در حال خدمت براي ملکوت خدا باشیم. ما براي برقرار کردن ارتباط با خدا نيازمند كاهن نيستيم.

۴- هدیه و بخشش
ما ایمان داریم که به عنوان اعضای بدن مسیح در کلیسای محلی، می بایست در جلسات پرستشی و تعلیمی حضور مرتب داشته باشیم (عبرانیان ١٠: ۲۵)، همچنین با دادن هدایای مرتب خود، کلیسا را حمایت نماییم. ما مسيحيان ایمان داریم که چون امروز زیر فیض خداوند و در عهد جدید او هستیم پس نه تنها ده-یک از اموال، بلکه تمامی اموال ما متعلق به خداوند است. البته همانطور که مکتوب است ما مسیحیان ایمان داریم که باید هرکس بطوری که در دل خود اراده نموده است بکند، نه به حزن و اضطرار، زیرا خدا بخشنده خوش را دوست می‌دارد. (دوم قرنتیان ۹: ۶-۹)

۵- تعميد با غوطه‌ور شدن در آب
’’و با وي در تعميد مدفون گشتيد كه در آن هم برخيزانيده شديد به ايمان بر عمل خدا كه او را از مردگان برخيزانيد‘‘ «كولسيان 2 :12» بر پاية آنچه كتاب مقدس فرمان مي‌دهد و آنگونه كه عيسي مسيح خود تعميد گرديد، ما نيز عمل غسل تعميد ایمانداران را بصورت غوطه‌ور شدن در آب انجام مي‌دهيم.

۶- زندگي كه با روح‌القدس هدايت مي‌شود
(عيسي مسيح گفت) ’’من تاك هستم و شما شاخه‌ها. آنكه در من مي‌ماند و من در او، ميوة بسيار مي‌آورد زيرا كه جداي از من هيچ نمي‌توانيد كرد.‘‘ «يوحنا ۱۵: ۵» به باور ما، ’مسيحائي زيستن‘ تنها از طريق حضور ’نيرو و قوت الهي‘ در ما ميسر است. از اين رو، در زندگي هر روزة خود، هر چه بيشتر خود را به ’روح خداوند‘ وابسته‌تر مي‌نمائيم. ما، هر روزه، از روح‌القدس مي‌خواهيم تا در انجام كارهاي درست توانائيمان بخشد. ما ایمان داریم که باید در پری روح القدس زندگی کنیم. پری روح القدس یعنی سپردن کامل خود به هدایت روح قدوس خدا. ما ایمان داریم که روح القدس شخص خداست و کم یا زیاد ، پر و خالی نمیشود بلکه پری روح خدا میزان سرسپردگی ما ایمانداران است که هر چقدر نسبت به فرامین روح حساس و فرمانبردار باشیم و زندگی ما از او هدایت شود یعنی در پری روح القدس زندگی میکنیم.

۷- بشارت دادن دربارة عيسي مسيح
’’...پيوسته مستّعد باشيد تا هر كه سبب اميدي را كه داريد از شما پرسد، او را جواب دهيد...‘‘ «اول پطرس 3:15» ما ایمان داریم هر مسيحي، مسئوليت دارد تا ’مژدة فرح بخش نجات را با ديگراني كه خداوند بر سر راه زندگيشان مي‌آورد درميان بگذارند. ما شخصاً، خبر عيسي مسيح را با ديگران در ميان مي‌گذاريم و دوستان خود را به كليسای خداوند دعوت مي‌كنيم.

بیانیه شیکاگو

بیانیه شیکاگو در مورد مصون از خطا بودن کتاب‌مقدس


مقدمه

اقتدار كتاب‌مقدس مسئله‌ای اساسی برای كلیسای مسیحی در عصر حاضر و هر دوره است. کسانی که به عیسی‌مسیح به عنوان خداوند و نجات‌دهنده اعتقاد دارند، فراخوانده شده‌اند تا واقعیت شاگردی خود را با اطاعتی فروتنانه و وفادارانه از کلام مکتوب خدا نشان دهند. انحراف از کتاب‌مقدس در ایمان یا رفتار به منزلة عدم وفاداری به خداوندمان است. برای این‌که درکی کامل و اعترافی شایسته از اقتدار کتاب‌مقدس داشته باشیم، ضروری است که حقیقت یکپارچة آن و موثق بودن آن را بپذیریم.
بیانیة زیر مُهر تأیید مجددی است بر خطاناپذیری متون مقدس که درک ما را از آن روشن می‌سازد و به ما در مورد انکار آن هشدار می‌دهد. ما پذیرفته‌ایم که انکار کلام به منزله رد کردن شهادت عیسی‌مسیح و روح‌القدس و عدم تبعیت از ادعاهای کلام خود خدا که تبیین‌کنندة ایمان حقیقی مسیحی است، می‌باشد. ما این را وظیفة مغتنم خود می‌دانیم که این تأییدیه را در برابر لغزش‌هایی که از حقیقت خطاناپذیری کلام خدا در میان دیگر مسیحیان انجام گرفته و همچنین برداشت اشتباهی که از این آموزه به مقیاس وسیع در دنیا صورت گرفته است به انجام برسانیم.
این بیانیه مشتمل بر سه بخش است: خلاصه‌ای از بیانیه، بندهای مربوط به تأییدیه‌ها وتکذیبیه‌ها و ضمیمه‌های مربوط به تفسیر. این بیانیه در یک دوره رایزنی سه‌روزه در شیکاگو تهیه شده است. امضاء‌کنندگان این بیانیه و بندهای مرتبط، بر آن هستند تا با به تصویب رساندن اعتقاد راسخ خود دربارة خطاناپذیر بودن متون مقدس چه خود و چه تمام مسیحیان را نه تنها تشویق نمایند بلکه به این چالش دعوت کنند تا بیش‌تر قدردان این آموزه باشند و آن را بیش‌تر درک کنند. ما می‌پذیریم سندی که در یک کنفرانس کوتاه و فشرده تهیه شده است با محدودیت‌هایی همراه است لذا نمی‌گوییم که این بیانیه از اعتبار یک اعتقادنامه برخوردار است. با این‌حال خوشحالیم از این‌که بحث و گفت‌وگو به اعتقادات ما عمق می‌بخشد و دعا می‌کنیم بیانیه‌ای که امضا کرده‌ایم برای جلال خدای ما و اصلاح کلیسا در حوزة ایمان، حیات و مأموریت وی به کار گرفته شود. ما این بیانیه را نه با روحیة مجادله بلکه با فروتنی و محبت تقدیم می‌کنیم، و هدف ما هم همین است که با فیض خدا همین روحیه در تمام مباحثی که حول بیانات ما شکل می‌گیرد، حفظ شود. ما با خوشحالی اذعان می‌کنیم که بسیاری از کسانی که خطاناپذیر بودن کتاب‌مقدس را انکار می‌کنند، پیامدهای این انکار را در سایر اعتقادها و رفتارهای خود‌، نمایش نمی‌دهند، و ما آگاه هستیم که ما که این آموزه را اعتراف می‌کنیم، اغلب با عدم تبعیت افکار و اعمال، سنت‌ها و عادات خود از کلام الهی آن را انکار می‌کنیم.
ما از هر کسی که برای اصلاح اظهارات این بیانیه در رابطه با کتاب‌مقدس دلیلی می‌بیند دعوت می‌کنیم تا پاسخ خود را در پرتو آیات کتاب‌مقدس مطرح کند، همان کلامی که ما در موعظه‌های خود بر مصونیت آن از خطا اقتدا می‌کنیم. بدیهی است که شهادت ما مصون از خطا نیست، و برای هر کمکی که ما را در تقویت شهادت‌های ما از کلام خدا یاری ببخشد سپاسگزار خواهیم بود.

یک بیانیه کوتاه

۱ـ خدا، که خودش حقیقت است و فقط حقیقت را بیان می‌کند، کتب مقدس را الهام نموده‌ است، تا از این طریق خود را به بشر گمشده، به وساطت عیسی‌مسیح، به عنوان خالق و خداوند، فدیه‌دهنده و داور، آشکار نماید. كتاب‌مقدس شهادت خدا به خود اوست.
۲ـ کتاب‌مقدس که کلام خود خدا است، توسط افرادی نوشته شده است که روح‌القدس آنها را تجهیز کرده و بر آنها نظارت کرده است، و در همه اموری که بدان پرداخته است از اقتدار الهی خطاناپذیری برخوردار است: باید بدان به عنوان دستورالعمل خدا در اموری که مورد تأیید او است ایمان داشت، و از آن به عنوان فرمان خدا در هر آن‌چه از ما می‌خواهد و دستور می‌دهد، و به عنوان ضمانتی بر هر آن‌چه وعده می‌دهد، اطاعت کرد.
۳ـ روح‌القدس، نویسندة الهی کتاب‌مقدس، از یک سو با شهادت درونی خود آن را به اثبات می‌رساند و از سویی دیگر ذهن ما را باز می‌کند تا آن را درک کنیم.
۴ـ متون مقدس که چه کل آن و چه واژه به واژة آن از سوی خدا اعطا شده است، در هر تعلیمی عاری از هرگونه خطا و اشتباه است، آن‌چه کلام دربارة فیض نجات‌بخش خدا در زندگی افراد شهادت می‌دهد دست کمی از آن‌چه دربارة عمل خدا در خلقت، وقایع تاریخ جهان، منشأ ادبی خود کلام تحت نظارت خدا بیان می‌کند ندارد.
۵ـ اگر مصون از خطا بودن کل کلام به هر شکلی محدود و یا نادیده انگاشته شود، یا متناسب با حقایق موجود که با دیدگاه کتاب‌مقدس مغایرت دارند، تغییر داده شود خواه‌ناخواه بر اقتدار کتاب‌مقدس خدشه وارد خواهد آمد، و چنین خطاهایی مضرات بسیاری چه برای فرد و چه کلیسا به همراه دارند.

تأییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها

ماده اول
ما تأیید می‌کنیم که باید کتاب‌مقدس به عنوان کلام مقتدر خدا پذیرفته شود.
ما تکذیب می‌کنیم که کتاب‌مقدس اقتدار خود را از کلیسا، سنت و یا هر منبع انسانی دیگر دریافت می‌کند.
ماده دوم
ما تأیید می‌کنیم که کتاب‌مقدس والاترین قانون اخلاقی مکتوب است که به توسط آن خدا وجدان را مقید می‌سازد و این که اقتدار کلیسا تابع اقتدار کتاب‌مقدس است.
ما تکذیب می‌كنیم كه اعتقادنامه‌ها، شوراها یا اعلامیه‌ها دارای اقتداری بیش‌تر و یا برابر با اقتدار کتاب‌مقدس باشند.
ماده سوم
ما تأیید می‌کنیم که تمام کلام مکتوب خدا، وحی است که توسط خداوند داده شده است.
ما تکذیب می‌کنیم که کتاب‌مقدس فقط شاهد وحی است، یا فقط در مواجهه (خواننده) با آن وحی می‌گردد یا اعتبارش در گرو واکنش انسانی است.
ماده چهارم
ما تأیید می‌کنیم که خدایی که انسان را به شباهت خود خلق کرده است از زبان به عنوان وسیله‌ای برای وحی استفاده کرده است.
ما تکذیب می‌کنیم که به خاطر مخلوق بودن بشر، زبان وی آن‌قدر محدود باشد که کفایت انتقال مکاشفه الهی را نداشته باشد.
ما همچنین تکذیب می‌کنیم که فساد فرهنگ و زبان بشر از طریق گناه، مانع کار الهام‌بخش خدا می‌شود.
ماده پنجم
ما تأیید می‌کنیم که مکاشفة خدا در کتاب‌مقدس پیش‌رونده است.
ما تکذیب می‌کنیم که این مکاشفه پسین، که ممکن است مکاشفه‌های پیشین را به کمال رسانده باشد، آن‌ها را تصحیح و یا نقض نموده است.
ما همچنین تکذیب می‌کنیم که پس از اتمام نوشته‌های عهد جدید، مکاشفه‌ای از قوانین اخلاقی داده شده باشد.
ماده ششم
ما تأیید می‌کنیم که کل کتاب‌مقدس و کلیه قسمت‌های آن، تا تک‌تک واژگان متن اصلی آن، توسط الهام الهی داده شده است.
ما تکذیب می‌کنیم که الهامی بودن کتاب‌مقدس تنها کلیت آن را شامل می‌شود و نه جزئیات، و یا بالعکس برخی از جزئیات و نه تمامیت آن.
ماده هفتم
ما تأیید می‌کنیم که الهام، عملی بود که خدا از طریق روح خدا، از طریق نویسندگان انسانی، کلام خود را به ما داد. منشأ كتاب‌مقدس الهي است. نحوة الهام الهی تا حد زیادی برای ما به شکل راز باقی می‌ماند.
ما تکذیب می‌كنیم كه می‌توان فرایند الهام را به سطح بینش انسانی و یا به هر وضعیتی که در آن آگاهی ما افزایش می‌یابد تنزل داد.
ماده هشتم
ما تأیید می‌کنیم که خداوند در عمل الهام‌بخش خود از شخصیت‌های متمایز و سبک‌های ادبی نویسندگانی که خود برگزیده و آماده کرده، استفاده کرده است.
ما تکذیب می‌کنیم که خداوند، در به‌کارگیری نویسندگان در استفاده از کلماتی که او انتخاب کرده است، بر شخصیت‌های آن‌ها غلبه کرده است.
ماده نهم
ما تأیید می‌کنیم که الهام هر چند دانش مطلق را تفویض ننمود، اما بیان حقیقی و قابل اعتمادی را در مورد همه مواردی که نویسندگان کتاب‌مقدس برای صحبت و نوشتن به آن‌ها انتقال داده شده است، تضمین می‌کند.
ما تکذیب می‌کنیم که فناپذیری و یا سقوط این نویسندگان، با ضرورت و یا به هر شکلی، تحریف یا کذب را در کلام خدا وارد کرده است.
ماده دهم
ما به صراحت تأیید می‌کنیم که الهام فقط به متن اصلی نسخ منصوب می‌شود، که در مشیت خدا می‌توان از نسخه‌های موجود با دقت و صحت فراوان مشخص گردد.
ما همچنین تأیید می‌کنیم که نسخه‌ها و ترجمه‌های کتاب‌مقدس کلام خدا است تا حدی که آن‌ها با وفاداری نمایانگر (نسخه) اصلی باشند.
ما انكار می‌كنیم كه عناصر اساسی ایمان مسیحی تحت تأثیر فقدان وجود نسخ اصلی قرار گرفته‌اند. ما همچنین تکذیب می‌کنیم که این فقدان (وجود نسخ اصلی) ادعای مصون از خطا بودن کتاب‌مقدس را بی‌اعتبار یا بی‌ربط می‌کند.
ماده یازدهم
ما تأیید می‌كنیم كه كتاب‌مقدس که با الهام الهی بخشیده شده است، مصون از خطا است، به گونه‌ای كه به دور از گمراه كردن ما‌، در تمام مواردی كه به آن می‌پردازد، صادق و قابل اعتماد می‌باشد.
ما تکذیب می‌كنیم كه این احتمال وجود دارد كه كتاب‌مقدس در ادعاهای خود در عین حال خطاناپذیر و جایزالخطا باشد. خطاناپذیری و مصون از خطا بودن ممکن است از هم متمایز باشند، اما از هم جدا نیست.
ماده دوازدهم
ما تأیید می‌كنیم كه كتاب‌مقدس تماماً، فاقد هرگونه دروغ، تقلب یا فریب است.
ما انكار می‌كنیم كه مصون و عاری از خطا بودن کتاب‌مقدس محدود به مضامین معنوی، مذهبی یا موضوعات مربوط به فدیه بوده و ادعاها در زمینه‌های تاریخ و علم را دربرنمی‌گیرد.
ما همچنین تکذیب می‌کنیم که اگر فرضیه‌های علمی در مورد تاریخ زمین به درستی مورد استفاده قرار گیرد ممکن است تا تعلیم کتاب‌مقدس در مورد آفرینش و طوفان نوح را باطل نماید.
ماده سیزدهم
ما تأیید می‌کنیم که استفاده از اصطلاح الهیاتی مصون از خطا بودن کتاب‌مقدس، اختصاصاً در ارتباط با صحیح بودن کامل کتاب‌مقدس به کار می‌رود.
ما انكار می‌كنیم كه ارزیابی کتب مقدس مطابق معیارهای حقیقت و خطایی كه با استفاده یا هدف آن بیگانه است، مناسب می‌باشد.
علاوه بر این، تکذیب می‌کنیم كه پدیده‌های کتاب‌مقدسی مانند فقدان دقت فنی مدرن، بی‌نظمی دستور زبان یا املایی، توصیف‌هایی که ناشی از مشاهدة طبیعت بوده، گزارش كذب، استفاده از اغراق و یا گرد کردن اعداد، ترتیب موضوعی موارد، موضوعات متعددی که در گزارش‌های موازی (در کتب مختلف) داده شده و یا نقل‌قول‌های آزاد، مصون از خطا بودن کتاب‌مقدس را نفی می‌کنند.
ماده چهاردهم
ما وحدت و انسجام درونی كتاب‌مقدس را تأیید می‌كنیم.
ما تکذیب می‌كنیم كه ادعاهای برخی مبنی بر این‌که خطاها و اختلافاتی وجود دارد كه هنوز برطرف نشده‌اند ادعاهای حقیقی كتاب‌مقدس را مخدوش می‌سازد.
ماده پانزدهم
ما تأیید می‌كنیم كه آموزه مصون از خطا بودن کتاب‌مقدس ریشه در تعالیم كتاب‌مقدس در مورد الهام دارد.
ما انكار می‌كنیم كه تعالیم عیسی دربارة كتاب‌مقدس را می‌توان به خاطر سازگاری وی با محیط یا محدودیت‌های طبیعی بشری او، رد كرد.
ماده شانزدهم
ما تأیید می‌كنیم که آموزه مصون از خطا بودن کتاب‌مقدس، بخش جدایی‌ناپذیر ایمان کلیسا، در طول تاریخ آن بوده است.
ما تکذیب می‌كنیم كه آموزه مصون از خطا بودن کتاب‌مقدس آموزه‌ای است كه پروتستانتیسم اسکولاستیک آن را ابداع کرده است یا یک موضع ارتجاعی است که در واکنش به نقد برتر (ادبی-تاریخی) مطرح شده است.
ماده هفدهم
ما تأیید می‌کنیم که روح‌القدس به کتب مقدس شهادت می‌دهد و به معتقدین به حقیقت کلام مکتوب خدا اطمینان می‌بخشد.
ما تکذیب می‌کنیم که این شهادت روح‌القدس جدای از کتاب‌مقدس یا علیه آن عمل می‌کند.
ماده هجدهم
ما تأیید می‌کنیم که متن کتب مقدس باید با تفسیر دستوری و تاریخی و با در نظر گرفتن اَشکال و آرایه‌های ادبی آن، تفسیر گردد، و این‌که کتب مقدس، کتاب‌مقدس را تفسیر می‌کنند.
ما مشروعیت هرگونه برخورد با متن یا تلاش برای یافتن منبعی ورای آن، که منجر به ایجاد نسبیت، از بین بردن، یا تخفیف در تعالیم آن یا رد ادعاهای آن در زمینه نویسندگی می‌شود را تکذیب می‌کنیم.
ماده نوزدهم
ما تأیید می‌کنیم که اعتراف به اقتدار کامل‌، مصون و عاری از خطا بودن کتاب‌مقدس برای درک صحیح کل ایمان مسیحی بسیار مهم است. ما همچنین تأیید می‌کنیم که چنین اعترافی باید منجر به شباهت بیش‌تر با تصویر مسیح گردد.
ما انکار می‌کنیم که چنین اعترافی برای نجات ضروری است. با این حال، ما در ادامه انکار می‌کنیم که مصون از خطا بودن کتاب‌مقدس بدون عواقب وخیم، هم برای فرد و هم برای کلیسا می‌تواند رد شود.